Self-service voor ontwikkeling van datadiensten

EDSN is continu op zoek naar verbetering en daarmee ook naar een goede balans van gebruikersgemak en effectiviteit. Op dit moment werkt de waardenstroom IT Foundation aan een 2.0 Platform Self-Service waarbij minder afhankelijkheden aanwezig zijn en sneller ontwikkelt kan worden.

De waardenstroom IT Foundation zet zich in als enabling-team voor de balans van gebruikersgemak en effectiviteit bij het ontwikkelen van datadiensten in de andere waardestromen. Een onderdeel van effectiviteit is vanuit de Agile/Lean mindset het reduceren van afhankelijkheden. Om dit te reduceren, wordt een self-service IT-domein gerealiseerd (gebaseerd op managed services!) voor de ontwikkelteams. Deze teams zijn nu vaak afhankelijk van back-log en prioriteiten binnen IT Foundation. Met de invoering van het 2.0 Platform Self-Service hebben de ontwikkelteams straks een basis bouwblok waarmee zij zelf de omgeving kunnen configureren.

Joost van Beurten, Release Train Engineer voor o.a. IT Foundation: “Je zou kunnen zeggen dat wij je een standaard model auto leveren die goede prestaties levert. Jij kunt dan zelf de basis aanpassen naar jouw wensen en eisen. Je zit aan het stuur en bent in control.”

Deze nieuwe manier van werken gaat een andere mindset vragen. Teams moeten mogelijk meer kennis opdoen van de omgevingen en gerelateerde verbindingen om zo beter aan hun eigen wensen te kunnen voldoen. IT Foundation verandert van een uitvoerende rol naar een meer faciliterende rol. De applicaties van de huidige 1.0 platformen worden komende periode geleidelijk naar de 2.0 platformen overgezet in samenwerking met de DevOps-team binnen de drie EDSN ART’s.

 

 

Bekijk ook andere artikelen van de nieuwsbrief