Veel gestelde vragen

Veel vragen zijn ons al eens gesteld. Deze hebben we met de antwoorden op een rij gezet. Misschien staat jouw vraag er ook tussen.

Wat doet EDSN?
Energie Data Services Nederland (EDSN) werkt samen met de regionale netbeheerders, TenneT en GTS aan de centrale facilitering van de energiemarkt. EDSN beheert en ontwikkelt de ITinfrastructuur en applicaties en verwerkt gegevens die nodig zijn voor de facilitering van de Nederlandse energiemarkt. Met marktpartijen werken we aan verdere digitalisering van de  energiemarkt van de toekomst. Hiermee geven wij de energietransitie en verduurzaming van Nederland ruim baan. 
Welke persoonsgegevens verwerkt EDSN met de centrale applicaties?

EDSN verwerkt gegevens met betrekking tot jouw energie-aansluiting en de daaraan gerelateerde gegevens. Denk hierbij aan het adres van de aansluiting, de gegevens over het energiecontract en gegevens over het verbruik van de aansluiting. Deze gegevens verwerken wij in opdracht van de netbeheerders. Lees meer informatie over  de persoonsgegevens die wij verwerken in onze privacyverklaring.  

Verstrekt EDSN zelf gegevens aan derden?

EDSN mag alleen gegevens aan derden verstrekken in opdracht van de netbeheerders of in opdracht van de energieleverancier met instemming van de eindklant. Dit gebeurt alleen volgens de regels binnen de energie- en privacywetgeving. 

Kan ik bij EDSN terecht voor het melden van storingen en of technische vragen over mijn energieaansluiting?

Voor een storingsmelding of deze vragen is je netbeheerder het aanspreekpunt. De netbeheerder voor jouw aansluiting staat op je energiefactuur of kun je vinden in het EAN-codeboek voor aansluitgegevens.  

Voor welk doel verwerkt EDSN mijn persoonsgegevens met de centrale applicaties?

EDSN verwerkt (persoons)gegevens in opdracht van de regionale netbeheerders in Nederland. Op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) acteren wij als verwerker namens de netbeheerders. De netbeheerders beslissen welke persoonsgegevens worden verwerkt, voor welk doel en op welke manier. De energieleveranciers verwerken persoonsgegevens enkel met instemming van de eindklant. EDSN heeft geen zeggenschap over welke gegevens voor welke doelen worden verwerkt. 

Mag EDSN de gegevens in de applicaties zelf aanpassen?

EDSN maakt de gegevensuitwisseling in de energiemarkt mogelijk. Wij mogen zelf niet de gegevens aanpassen, omdat wij geen zeggenschap hebben. Aanpassing van de gegevens verloopt altijd via de netbeheerder of via de energieleverancier met instemming van de eindklant. Dit gebeurt alleen volgens de regels binnen de energie- en privacywetgeving. 

Ik heb een vraag over mijn energiefactuur, - contract of meterstanden.

Voor deze vragen is je energieleverancier het aanspreekpunt. Jouw energieleverancier staat op de energiefactuur. 

Waar kan ik terecht met een vraag of een klacht over het gebruik van persoonsgegevens van mijn energieaansluiting of energiecontract?

Voor vragen of een klacht over het gebruik van jouw persoonsgegevens van je energieaansluiting is je netbeheerder het aanspreekpunt. Je netbeheerder staat vermeld op de energiefactuur of kun je vinden in het EAN-codeboek voor aansluitgegevens. 

Voor vragen of een klacht over het gebruik van jouw persoonsgegevens van je huidige energiecontractof bij een aanbod voor een nieuw energiecontract is de betreffende energieleverancier het aanspreekpunt. Je energieleverancier staat vermeld op de energiefactuur. 

 

Een klacht over het gebruik van persoonsgegevens kan je ook melden bij de ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) of bij de Autoriteit Persoonsgegevens

Kan EDSN helpen als ik een geschil heb met een leverancier of netbeheerder?

Bij een geschil met je netbeheerder of leverancier kunnen wij niet helpen. Wij raden je aan om alsnog te kijken of je er met de betreffende partij uit kunt komen.   

Veel gestelde vragen marktpartijen

Hoe kan ik mijn wachtwoord / account resetten?

Gebruikers van de EDSN applicaties kunnen hiervoor terecht bij de functioneel beheerder van je eigen organisatie. Heb je een superuser-account? Stuur dan een e-mail naar  servicedesk@edsn.nl. Vermeld daarbij het systeem, de omgeving en de gebruikersnaam van het account. 

Waar kan ik informatie vinden over het programma Allocatie 2.0?

Deze informatie is gepubliceerd op MijnNEDU. Ga naar  www.nedu.nl  en klik op de button MijnNEDU. Als je eenmaal ingelogd bent, kun je via de menu-items ‘Programma Allocatie 2.0’ en ‘Releases’ doorklikken naar de gewenste informatie. 

Hoe weet ik wie de geregistreerde functioneel beheerders of gebruikers van mijn organisatie zijn?

Deze informatie is niet openbaar beschikbaar, omdat het om persoonsgegevens gaat. Vraag binnen je eigen organisatie na wie je moet hebben.  

Kan ik bij EDSN terecht voor het melden van storingen en of technische vragen over mijn energieaansluiting?

Voor een storingsmelding of deze vragen is je netbeheerder het aanspreekpunt. De netbeheerder voor jouw aansluiting staat op je energiefactuur of kun je vinden in het EAN-codeboek voor aansluitgegevens.  

Hoe kan ik een EDSN medewerker aan de telefoon krijgen?

Je kunt elke werkdag van 8.00-18.00 uur terecht bij de Servicedesk via telefoonnummer 033 – 422 46 20. Ben je op zoek naar een specifieke medewerker? Bel dan het algemene nummer of stuur een e-mail naar  servicedesk@edsn.nl. We vragen dan of de medewerker je terugbelt. 

Ik heb een vraag over de testcertificaat, kan EDSN mij helpen?

Stuur een e-mail met je vraag en indien van toepassing screenshots naar servicedesk@edsn.nl. Wij helpen je dan verder. 

Ik heb een vraag over mijn energiefactuur, - contract of meterstanden.

Voor deze vragen is je energieleverancier het aanspreekpunt. Jouw energieleverancier staat op de energiefactuur. 

Waar kan ik terecht met een vraag of een klacht over het gebruik van persoonsgegevens van mijn energieaansluiting of energiecontract?

Voor vragen of een klacht over het gebruik van jouw persoonsgegevens van je energieaansluiting is je netbeheerder het aanspreekpunt. Je netbeheerder staat vermeld op de energiefactuur of kun je vinden in het EAN-codeboek voor aansluitgegevens. 

Voor vragen of een klacht over het gebruik van jouw persoonsgegevens van je huidige energiecontractof bij een aanbod voor een nieuw energiecontract is de betreffende energieleverancier het aanspreekpunt. Je energieleverancier staat vermeld op de energiefactuur. 

 

Een klacht over het gebruik van persoonsgegevens kan je ook melden bij de ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) of bij de Autoriteit Persoonsgegevens. 

Kan EDSN helpen als ik een geschil heb met een leverancier of netbeheerder?

Bij een geschil met je netbeheerder of leverancier kunnen wij niet helpen. Wij raden je aan om alsnog te kijken of je er met de betreffende partij uit kunt komen.   

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op