Centraal systeem voor registratie van energiefraude live bij Liander
Op 1 oktober ging project CODE live bij Liander. Om energiefraude te registreren stappen ze over van een Exceldocument naar een centraal systeem: Centrale Opsporing Diefstal Energie (CODE). De drie grote regionale netbeheerders, Stedin, Enexis en Liander, maken hier nu allemaal gebruik van. Westland Infra volgt begin 2025 en met Rendo zijn er gesprekken om ook over te stappen.
Energiefraude is het stelen van energie. Dit gebeurt wanneer mensen of bedrijven bewust de meter manipuleren of een illegale aansluiting maken om minder of niet te betalen voor het gebruik van energie. Het lijkt misschien onschuldig, maar energiefraude leidt tot gevaarlijke situaties en hoge (maatschappelijke) kosten.
Energiefraude brengt veel administratief werk met zich mee voor de netbeheerders. Zij registreren alles: van de eerste fraudemelding tot de uiteindelijke factuur om de kosten te verhalen. Er wordt al jaren in de sector samengewerkt op dit gebied om de processen uniform te maken. Uiteindelijk is besloten om een gezamenlijk systeem te realiseren: het project CODE.
Bij EDSN is team CODE ondergebracht. Dit ontwikkelteam werkt intensief samen met de fraudespecialisten van de drie grote netbeheerders. Dit is onder de bezielende leiding van André Kooij, Product Owner van team CODE bij EDSN. Peter van Beelen is als Product Manager betrokken.
Nauwe samenwerking
Peter: “De samenwerking tussen team CODE bij EDSN en de coördinatoren van de fraudeafdelingen bij de netbeheerders gaat ontzettend goed. Onder leiding van Andre Kooij werken ze nauw samen door heel actief het werk samen te verfijnen en te prioriteren. Ze hebben wekelijks contact met elkaar in deep dive en review sessies en maken steeds keuzes om de meeste waarde op te leveren.”
In maart dit jaar ging project CODE bij Enexis live. Stedin volgde in juni en nu is Liander ook aangesloten. De livegang bij Liander ging heel soepel, vertelt Peter. “Er was continu duidelijkheid voor Liander wat de stappen waren, en Stedin en Enexis bleven door het goede contact ook continu op de hoogte.” Er zijn nog genoeg plannen om het project verder door te ontwikkelen en om de andere netbeheerders ook aan te sluiten. “De tevredenheid is enorm groot. We zijn inmiddels echt uit de MVP-fase en bouwen door,” besluit Peter.
Wat levert CODE op voor de netbeheerders?
Voor de fraudespecialisten is het nu mogelijk om de volledige afhandeling op locatie te doen in plaats van achteraf. Daar winnen ze zo’n 1 à 1,5 uur per dossier mee. Door verdere automatisering en standaardisatie van bijvoorbeeld de specificatiebrief betekent het ook tijdbesparing voor de binnendienst. Er is minder handwerk nodig en het proces is geborgd.
Een ander groot voordeel is dat dit systeem alleen voor het fraudeproces wordt gebruikt. Alleen mensen van de afdeling Energiefraude kunnen in het systeem. Zo houden ze gevoelige informatie afgeschermd voor de rest van de organisatie(s).
Werk mee aan een duurzame toekomst
Hier bén je het kloppende hart van de energietransitie. Expert op het gebied van datadiensten. Scherp, vakkundig en klantgericht. Dat is hoe wij het doen. Samen bouwen aan iets dat niemand kent, maar iedereen mee te maken heeft. Meer uitdaging vind je nergens.
EDSN. Werk vol energie!
Bekijk onze vacatures