Veelgestelde vragen

Veel vragen zijn ons al eens gesteld. Deze hebben we met de antwoorden op een rij gezet. Misschien staat jouw vraag er ook tussen. Aan de linkerkant vind je ook de vragen voor consumenten en marktpartijen.

Wat doet EDSN?

Als samenwerkingsplatform van de netbeheerders faciliteert Energie Data Services Nederland (EDSN) met kennis en expertise de vrije energiemarkt in transitie. Dit doen wij door te zorgen voor robuuste, transparante marktprocessen en het veilig beschikbaar stellen van alle relevante energiedata. Hiermee geven wij de energietransitie en verduurzaming van Nederland ruim baan.

Welke persoonsgegevens verwerkt EDSN met de centrale applicaties?

EDSN verwerkt gegevens met betrekking tot energie-aansluitingen en de daaraan gerelateerde gegevens. Denk hierbij aan het adres van de aansluiting, de gegevens over het energiecontract en gegevens over het verbruik van de aansluiting. Deze gegevens verwerken wij in opdracht van de netbeheerders. Lees meer informatie over de persoonsgegevens die wij verwerken in de privacyverklaring van uw netbeheerder.

Verstrekt EDSN gegevens aan derden?

EDSN mag alleen gegevens aan derden verstrekken in opdracht van de netbeheerders of in opdracht van de energieleverancier met toestemming van de eindklant. Digebeurt altijd volgens de regels binnen de energie- en privacywetgeving.

Voor welk doel verwerkt EDSN persoonsgegevens in de centrale applicaties?

Het doel van de verwerking is het faciliteren van de data-uitwisseling tussen energiepartners die bijdragen aan de vrije energiemarkt, zodat de juiste gegevens op factuur van de eindklant terecht komen. EDSN acteert als verwerker namens de netbeheerders. De netbeheerders beslissen welke persoonsgegevens worden verwerkt, voor welk specifiek doel en op welke manier. De energieleveranciers verwerken persoonsgegevens enkel met toestemming van de eindklant. EDSN heeft geen zeggenschap over welke gegevens voor welke doelen worden verwerkt.

Mag EDSN de gegevens in de applicaties zelf aanpassen?

Nee, EDSN mag de gegevens niet zelf aanpassen, omdat wij geen zeggenschap hebbenAanpassing van de gegevens verloopt altijd via de netbeheerder of via de energieleverancier met instemming van de eindklant. Dit gebeurt volgens de regels binnen de energie- en privacywetgeving.

Veelgestelde vragen van consumenten

Heb je als consument een vraag aan ons? Hieronder vind je de meestgestelde vragen en de bijbehorende antwoorden.

Kan ik bij EDSN terecht voor het melden van storingen en/of technische vragen over mijn energieaansluiting?

Voor een storingsmelding of technische vragen is je netbeheerder het aanspreekpunt. De netbeheerder voor jouw aansluiting staat op je energiefactuur en kun je vinden in het EAN-codeboek.

Ik heb een vraag over mijn energiefactuur, -contract of meterstanden.

Voor deze vragen is je energieleverancier het aanspreekpuntJouw energieleverancier staat op de energiefactuur. 

Waar kan ik terecht met een vraag of klacht over het gebruik van persoonsgegevens van mijn energieaansluiting of energiecontract?

Voor vragen of klachten over het gebruik van jouw persoonsgegevens van je energieaansluiting is je netbeheerder het aanspreekpunt. De netbeheerder staat op je energiefactuur en kun je vinden in het EAN-codeboek.

Voor vragen of klachten over het gebruik van jouw persoonsgegevens van je huidige energiecontract of bij een aanbod voor een nieuw energiecontract is de betreffende energieleverancier het aanspreekpunt. Je energieleverancier staat vermeld op de energiefactuur.

Een klacht over het gebruik van persoonsgegevens kan je ook melden bij de ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) of bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Kan EDSN helpen als ik een geschil heb met een leverancier of netbeheerder?

Bij een geschil met je netbeheerder of leverancier kunnen wij niet helpen. Wij raden je aan om alsnog te kijken of je er met de betreffende partij uit kunt komen. Of meld je klacht bij de ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) of bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Veelgestelde vragen van marktpartijen

Heb je als marktpartij een vraag aan ons? Hieronder vind je de meestgestelde vragen en de bijbehorende antwoorden.

Hoe kan ik mijn wachtwoord / account resetten?

Gebruikers van de EDSN applicaties kunnen hiervoor terecht bij de functioneel beheerder van je eigen organisatie. Heb je een superuser-account? Stuur dan een e-mail naar  [email protected]. Vermeld daarbij het systeem, de omgeving en de gebruikersnaam van het account.

Waar kan ik informatie vinden over het programma Allocatie 2.0?

Deze informatie is gepubliceerd op MijnMFFBAS. Ga naar mffbas.nl en klik op de button MijnMFFBAS. Als je ingelogd bent, kun je via de menu-items ‘Programma Allocatie 2.0’ en ‘Releases’ doorklikken naar de gewenste informatie.

Hoe weet ik wie de geregistreerde functioneel beheerders of gebruikers van mijn organisatie zijn?

Deze informatie is niet openbaar beschikbaar, omdat het om persoonsgegevens gaat. Vraag binnen je eigen organisatie na wie je moet hebben.

Hoe kan ik een EDSN-medewerker aan de telefoon krijgen?

Je kunt elke werkdag van 8.30 tot 17.00 uur terecht bij de servicedesk via telefoonnummer 033 – 422 46 20. Ben je op zoek naar een specifieke medewerker? Bel dan het algemene nummer of stuur een e-mail naar [email protected]. We vragen dan of de medewerker je terugbelt. 

Ik heb een vraag over de testcertificaat, kan EDSN mij helpen?

Stuur een e-mail met je vraag en indien van toepassing screenshots naar  [email protected]. Wij helpen je dan verder. 

Heb je nog een vraag? Neem gerust contact met ons op

Contact opnemen